بسم الله الرحمن الرحیم
گردهمائی میلیونی مسلمانان در حج، پدیده ای بی نظیر و شگفت‏ انگیز است. همه‏ ملت های مسلمان از همه جای جهان و از همه قشرهای اجتماعی ، در این چند روز در خانه‏ خدا، زادگاه اسلام و پیامبر عظیم الشأن آن گرد میآیند و آئین های پر رمز و راز حج را برپا میدارند. در این شعائر پرشکوه و پرمعنی ، پیوند دل ها با خدای بزرگ، پیوند دل ها با یکدیگر، حرکت بر محور توحید، سعی و تلاش همگانی ، رمی شیطان و برائت از طاغوت، ذکر و تضرّع و خشوع در برابر خدا، و احساس عزت و عظمت در پرتو اسلام، همه در عمل و بگونه ای نمادین به ملت های مسلمان، آموزش داده می شود؛ و مهربانی و همزیستی با برادران و استحکام و سرسختی با دشمنان، و رها شدن از پیرایه ‏های خودپرستی و پیوستن به دریای عزت و عظمت الهی در قالب مناسک حج تجسّم می یابد.
حج، نِماد امت اسلامی و آموزنده‏ نوع رفتاری است که این امت بزرگ برای تامین سعادت خود باید در پیش گیرد. میتوان حج را در حرکت هدفمند و آگاهانه و متنوّعِ همگان در جهتی واحد خلاصه کرد. تار و پور این حرکت، یاد خدا و همدلی بندگان خدا است، و هدف آن ایجاد پایگاه مستحکم معنوی برای زندگی سعادتمندانه انسان : جعل اللَّه الکعبة البیت الحرام قیاماً للناس والشهر الحرام والهدى و القلائد..
امت اسلامی اکنون برابر الگوی حج، به حرکت بزرگ و هدفداری در زندگی واقعی خود نیازمند است و همه، چه دولت ها و چه ملّت های مسلمان، در این مسئولیّت سهیمند.
کشورهای اسلامی در یک قرن اخیر ضایعات جبران ناپذیری را تحمّل کرده ‏اند. موج استعمار و کشورگشائی غربیان، بیشترین آسیب را به ملت های مسلمان زد که ثروت ها و منابع مادی‏شان، آنان را آماج تهاجم های همه جانبه‏ دول استعمارگر ساخته بود.
حاصل این دست اندازی ها برای مسلمانان، اسارت سیاسی و اقتصادی و عقب ‏افتادگی علمی و مادی بود، و برای استعمارگران، بهره مندی از منابع مادی و انسانی مسلمین و افزودن بر ثروت و قدرت خود از راه غصب و ظلم و جنگ افروزی و خشونت.
پس از گذشت سال های متمادی ملت های مسلمان به خود آمدند و نهضت بیداری مسلمانان و پرچم های حق‏طلبی و آزادیخواهی در سراسر جهان اسلام، افق های نوید بخشی را در برابر آنان گشود و در نهایت، پیروزی اسلام در ایران و برپا شدن نظام جمهوری اسلامی ، آغاز دوران نوینی را برای جهان اسلام اعلام کرد.
بدیهی است که کانون های زر و زور جهان به آسانی تسلیم حق نمی شوند و ملت های مسلمان، راهی دراز و دشوار ولی مبارک و خوش عاقبت در پیش رو دارند. روندگان این راه اگر استقامت بورزند خود و نسل های پس از خود را از ذلت عقب ماندگی و اسارت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی رها خواهند ساخت و طعم گوارای زندگی در سایه‏ اسلام را خواهند چشید.
این راه، راه مجاهدت علمی ، مجاهدت سیاسی و دفاع قدرتمندانه از حقِّ روشن است. در این میدان، مسلمانان مدافع شرف و عزت و حقوق پایمال شده خویشند. انصاف و وجدان بشری ، قاضی آگاه و بی گذشتی است که این مجاهدت مظلومانه را تایید می کند و سنت الهی ، پیروزی حتمی آنان را نوید میدهد: اُذِنَ للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان اللَّه علی نصرهم لقدیر.
استکبار جهانی یعنی شبکه در هم تنیده کارتل های نفتی و اسلحه ‏سازی و صهیونیسم جهانی و دولت های وابسته به آنان، با خطری که از سوی بیداری امت اسلامی ، احساس می کنند با تلاشی سراسیمه در حال تهاجم ‏اند. مظهر این تهاجم که دارای ابعاد سیاسی و تبلیغی و نظامی و تروریستی است، امروز در رفتار و گفتار خشونتبار و صریح نظامیان حاکم بر ایالات متحده و رژیم صهیونیستی بوضوح دیده میشود:
فلسطین مظلوم و خونین، روزانه در معرض قساوت آمیزترین برخوردهای رژیم غاصب است. ملت فلسطین همه مصیبت ها را از قتل و غارت و تخریب و شکنجه و تحقیر و اهانت فقط به این جُرم تحمل می کند که جرأت یافته تا حق پایمال شده‏ خود را پس از نیم قرن بطور جدّی مطالبه کند.
ملت عراق، نعره ‏های تهدید به جنگ را به این دلیل دریافت می دارد که رژیم آمریکا برای تسلط بر جریان حیاتی نفت و غارت باقی مانده‏ی منابع نفتی این منطقه و حضور مؤثر در کنار مرزهای فلسطین و ایران و سوریّه و عربستان سعودی ، لازم می داند در عراق استقرار یابد و سرنوشت آن کشور و بر اثر آن، سرنوشت همه کشورهای خاورمیانه را در چنگ خود بگیرد.
ملت افغانستان فقط به این دلیل در یکسال و چند ماه گذشته بمب ها و سلاح های کشتارجمعی آمریکا و انگلیس و نیز دخالت و حضور اهانتبار و اشغالگرانه آنان را بر جسم و جان خود لمس کرده که دولت آمریکا منافع نامشروع خود را اینگونه تعریف کرده است.
طمع ورزی این شبکه استکباری و ضدبشریت، حد و مرز نمی شناسد. اگر در نیم قرن قبلی ، آمریکا خود را صاحب اختیار کشورهـای آمـریـکای لاتـین مـی خواست، در نیم قرن کنونی خود را سلطان و دیکتاتور بی‏قید و شرط همه‏ کشورهای منطقه اسلامی می خواهد. هدف‏گیری ها و برنامه ‏ریزی‏های بین ‏المللی و پرضایعه‏ آمریکا، همه ناظر به این مدّعای متکبرانه و در عین حال احمقانه است.
شک نیست که آمریکا و متحدانش ناکام خواهند شد و دنیا یکبار دیگر شاهد سقوط یک امپراتوری قدرتمند ولی مَست، خواهد بود، همچنانکه هم در افغانستان و هم در فلسطین، محاسبات مستانه‏ آنان غلط از آب درآمد. ولی اگر امت اسلامی ـ چه دولت ها و چه ملت ها ـ بموقع و خردمندانه و شجاعانه تصمیم نگیرند، بار دیگر خسارت های سنگین و دیرجبرانی خواهند داشت.
آمریکا در دور تازه‏ی تحرکات دیوانه ‏وار خود، که پس از حادثه‏ بشدّت مشکوک 20 شهریور آغاز شده، دست به یک حمله‏ تبلیغاتی نیز زده است: یعنی پرچم دموکراسی و تروریزم ‏ستیزی را بر سر نیزه کرده و برای ملت های اسلامی در مذمّت سلاح کشتارجمعی و سلاح شیمیائی داد سخن می دهد. آیا نمی‏اندیشد که ممکن است مسلمانان بپرسند: اینها را چه دولت ها و شرکت هائی در اختیار رژیم بعث عراق قرار دادند؟ پس نوزده هزار بمب شیمیائی را که ادعا می کنید رژیم بعثی عراق در انبار داشته و چون سیزده هزار آنها را بر سر ایرانی ها ریخته پس شش‏هزار آن باید موجود باشد و شما به این دلیل حمله آینده خود به کشور عراق را توجیه می کنید، این تعداد سلاح و وسیله‏ شیمیائی از کجا به دست رژیم عراق رسید؟ آیا کسی جز شما و هم پیمانانتان شریک جرم در این فاجعه‏ تاریخی است؟
آیا نمی‏اندیشد که ادعای مبارزه با تروریزم و متهم کردن گروهی مجهول و نامشخص نمی تواند ملت های مسلمان را که پشتیبانی آمریکا را از وحشی‏ترین تروریست جهان یعنی رژیم اسرائیل می‏بینند، فریب دهد؟ آمریکا با این تحرک تبلیغاتی پرهزینه و دیوانه‏ وار، اکنون در چشم ملت های مسلمان، مظهر دروغ و دغلبازی و حیله ‏گری است.
آمریکای متکبّر و مستکبر در فلسطین و افغانستان به هدف های خود نرسیده است و آن هزینه گزاف مادی و معنوی جز خسران نداشته است، و از این پس نیز بر همین گونه خواهد گذشت انشاءاللَّه.
در عراق نیز ادعا می کند هدفش حذف صدّام و رژیم بعثی است، و البته دروغ میگوید و هدف واقعی‏اش قبضه کردن اوپک و بلعیدن نفت منطقه و حمایت نزدیکتر از رژیم صهیونیستی و توطئه ‏گری نزدیکتر بر ضد ایران اسلامی و سوریه و سعودی است. قدر مسلم آن است که اگر آمریکا بر عراق چه با جنگ و چه بی‏جنگ سلطه پیدا کند، اولین قربانی این اشغال خصمانه، ملت عراق و شرف و غیرت و ناموس و ثروت آن ملت تاریخی است. و اگر آن ملت و کشورهای مجاور آن بهوش باشند به این هدف ها هم نخواهد رسید انشاءاللَّه.
استکبار می داند که سرچشمه‏ مقاومت ملت ها و دولت های مسلمان، اسلام و تعالیم رهائی‏بخش آن است. از این رو جنگ روانی گسترده ای را بر ضد اسلام و مسلمانان آغاز کرده است. پس از حادثه‏ 20 شهریور که قرائن بی شماری انگشت اتهام را به سوی شبکه ‏های پنهان و نفوذیِ صهیونیست دراز می کرد، با شتابزدگی نام مسلمانان و اسلام را در ستون اتهام گنجاندند و شب و روز تکرار کردند. جمعی مسلمان را نیز از آمریکا و افغانستان و نقاطی دیگر اسیر کرده به زندان ها و شکنجه‏ های مخوف سپردند. نه هرگز اتهام این افراد ثابت شد و نه متهمان نام و نشان‏دار به چنگ آمریکائیان افتادند. اما جنگ روانی بر ضد مسلمین و اسلام متوقف نشد و گویا به این زودی ها هم نخواهد شد.
اسلام دین آزادی و عدالت و حق جوئی است. مردمسالاری حقیقی همان مردمسالاری دینی است که با پشتوانه‏ ایمان و مسئولیت دینی مطرح می شود و همانطور که در ایران اسلامی مشهود است بسیار مطمئن تر و صادقانه‏ تر و مردمی‏تر از دموکراسی امثال آمریکا عمل می کند. دموکراسی که آمریکائی ها ادعا می کنند به مردم کشورهای اسلامی و عربی خواهند داد به ‏اندازه‏ گلوله و بمب و موشکشان خسارتبار است. دشمن حتی اگر دانه خرمائی هم به ما بدهد نمی توان مطمئن بود که آن را انباشته از زهری کشنده نکرده باشد. امت اسلامی در آفریقا و خاورمیانه و غرب آسیا این را بارها و حتی در همین سال های اخیر آزموده ‏اند.
امت اسلامی در چنین اوضاع حساس و خطیری بیش از همیشه به درس‏گیری از الگوی حج نیاز دارد : حرکت و نهضتی هدفمند، و آگاهانه، و متنوع، و همگانی ، در سمت هدف های قرآنی و بر صراط مستقیم اسلام.. قال تعالی : الذین آمنوا یقاتلون فی سبیل اللَّه والذین کفروا یقاتلون فی سبیل الطاغوت، فقاتلوا اولیاءالشیطان انّ کید الشیطان کان ضعیفها، و قال تعالی : وقال موسی لقومه استعینوا باللَّه و اصبروا ان الارض للَّه یورثها من یشاء من عباده والعاقبة للمتقین و صدق اللَّه العلی العظیم.
والسلام علیکم و رحمة اللَّه